STUDIU: DOUĂ FEMEI DIN TREI NU AU FĂCUT NICIODATĂ UN TEST PENTRU CANCERUL DE COL UTERIN ÎN MOLDOVA

IMAGINE SIMBOL

59 la sută dintre femeile cu vârsta între 25 și 61 de ani din Republica Moldova, care ar trebui să facă testul de screening cervical o dată la 3 ani pentru a preveni cancerul de col uterin, nu au făcut niciodată un asemenea test. Cele mai multe femei care nu au făcut testul sunt din sudul țării, dar și din familiile sărace. Datele se conțin în primul Studiu național despre cunoștințele, atitudinile și practicile în domeniul prevenirii cancerului de col uterin, lansat astăzi la Chișinău.
Cancerul de col uterin poate fi prevenit cu ușurință prin realizarea screeningul-ui cervical o dată la trei ani, de către femeile cu vârsta cuprinsă între 25-61 de ani. În Republica Moldova acest screening poate fi realizat gratuit la medicul de familie.
Cu toate acestea, Studiul atestă că doar o pătrime din femeile de această vârstă cunosc despre posibilitatea realizării testului citologic în țara noastră, iar dintre acestea mai puțin de jumătate știu că testul poate fi realizat gratuit. În special femeile din familiile sărace sunt cele care nu cunosc acest lucru. Și mai puține sunt femeile care știu că testul se face o dată la trei ani, astfel că multe dintre ele îl fac fie mai des (o dată pe an), fie mai rar (o dată la 4-5 ani), decât este recomandat de specialiști.
La capitolul informării și inițiativei de a face screening-ul de col uterin, Studiul arată un rol important în acest sens al medicului de familie și al ginecologului. 76% dintre femeile care au făcut testul citologic, l-au efectuat la sugestia personalului medical și doar 22% – din inițiativă proprie. Specialiștii constituie și principalele surse de informare a femeilor despre screening-ul cervical și doar 18% dintre femei au declarat că s-au informat din mass-media.
Întrebate despre barierele ce le-ar împiedica să efectueze testul de screening cervical, cele mai multe femei au invocat lipsa de timp, frica, dar și necunoașterea unde să se adreseze pentru a efectua testul. Totodată, majoritatea dintre ele ar prefera să fie invitate la test prin apel telefonic, sau în cadrul unei vizite la medicul de familie.
„Cancerul de col uterin este una din puținele maladii oncologice care pot fi prevenite prin efectuarea testului de screening Papanicolau, care este absolut gratuit pentru toate femeile. Vom iniția o amplă campanie de comunicare și informare a populației, în special a femeilor,  împreună cu partenerii de dezvoltare, organziațiile internaționale, autoritățile publice centrale, locale, societatea civilă, mass-media și toți lucrătorii medicali, ca să sensibilizăm societatea privind importanța prevenirii acestei maladii prin efectuarea controlului regulat la medic”, a declarat ministrul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Silvia Radu.
“Evidențele internaționale demonstrează că aproape toate cazurile de cancer de col uterin pot fi prevenite, dacă există programe de screening cervical bine organizate. UNFPA va sprijini în continuare programul de screening cervical în Republica Moldova și fac un apel către toți partenerii de a se alătura acestor eforturi, pentru ca fiecare fată și femeie să fie protejată de cancerul de col uterin”, a declarat Rita Columbia, Reprezentanta UNFPA în Moldova.
„Sănătatea și prevenirea maladiilor non-transmisibile, cum ar fi cancerul de col uterin, este una din prioritățile SDC în Moldova. Un sistem de sănătate eficient înseamnă servicii calitative și accesibile pentru fiecare persoană, și o informare publică sistematică pe înțelesul tuturor”,  a menționat Caroline Tissot, Directoarea Biroului de Cooperare al Elveției în Republica Moldova.
Studiul național despre cunoștințele, atitudinile și practicile în domeniul prevenirii cancerului de col uterin în Republica Moldova a fost realizat în toamna anului 2018, pe un eșantion de 1226 de femei, incluzând și o componentă calitativă sub formă de focus grupuri și interviuri aprofundate cu 51 de femei (25-61 de ani), 40 de medici și 15 experți în sănătate publică.
Rezultatele Studiului vor fi utilizate pentru elaborarea unei strategii de comunicare pentru schimbare de comportament a femeilor din grupul țintă, precum și pentru luarea deciziilor informate și bazate pe dovezi pentru prevenirea cancerului de col uterin în Republica Moldova.
Studiul are o marjă de eroare de +/- 2,8% și a fost realizat de compania Magenta Consulting sub egida Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, cu sprijinul Fondului ONU pentru Populație (UNFPA) și al Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare (SDC) în cadrul proiectului “Prevenirea cancerului de col uterin în Republica Moldova”.